Ma van a Stroke Világnapja

A Stroke Világnapja 2017. október 29.

Egy éve azt sem tudtam, hogy az agyi érkatasztrófának október 29-én világméretű ünnepe van – nem gondoltam volna, hogy pont velem eshet meg. Miért pont én? Aztán január 13-án megtörtént a baj. Utólag visszagondolva, be kell ismernem, a stroke kockázati feltételei közül több teljesült nálam:


  1. Magas volt a vérnyomásom.
  2. Kövér voltam.
  3. Keveset mozogtam (kell nekem állandóan a számítógép előtt ülni!?).
  4. Nem táplálkoztam egészségesen – szeret(t)em az édességet.
  5. Sejtettem, hogy magas a cukrom, de de nem foglalkoztam vele.
  6. Ebből kifolyólag magas volt a koleszterinem.
  7. Vállalkozó lévén épp hajtós időszakom volt, kevés idő jutott a pihenésre. Sürgős határidőre kellett dolgoznom.
A tíz tényezőből hét teljesült nálam. Csoda, hogy beütött a mennykő?! Mindazért, ami történik velem, én vagyok a felelős. Most is vállalom: felelőtlen voltam.

Évek óta nem dohányzom, nem iszom – ezek is a kockázati tényezők között szerepelnek. Meg a szívproblémák, konkrétabban a pitvarfibrilláció.

A stroke-áldozatok 90%-ánál ezek a kockázati tényezők merülnek föl.

Természetesen lelki dolgok is belejátszanak abba, hogy stroke-áldozattá váljon az ember. Ilyen például a másoknak való megfelelési kényszer. A mai kor is keményen belejátszik a tényezők közé: el tudsz menni mostanság folyamatosan három hét szabadságra, hogy kipihend az éves fáradalmaidat? Hajtasz, mint egy állat. És ennek ez lehet az eredménye.

A World Stroke Organization, a Stroke Világszervezet statisztikája szerint a világon évente 17 millió áldozatot szed a stroke, ebből 6,5 millió végződik halálesettel, és 26 millió enyhébb vagy súlyosabb stroke-on átesett túlélő dolgozik a felépülésén.

Magyarország az áldozatok számát tekintve ma vezető helyen áll Európában. Hazánkban évente 40-50 ezer embert ér stroke, 10 percenként kerül valaki kórházba a stroke miatt. Igen elszomorító, hallhattuk a riportban is, hogy hazánkban 30 percenként meghal valaki a stroke miatt.

A stroke korunk népbetegségévé vált. Nem számít a kor – bárkit elérhet. De ha komolyan veszed, amiket én nem vettem komolyan, akkor annál kevesebb esélyt adsz neki. Javaslom, gondolkodj el kicsit, hogy élsz, és változtass, hogy megelőzd a bajt.

Én hálát adok a sorsnak, hogy enyhébbel megúsztam. Ez is komoly következményekkel járt, de az enyémnél sokkal súlyosabb esetek is vannak. Mint a példa mutatja, abból is fel lehet állni.

Megjegyzések