Egyszerű technikákkal a felépülésért

Holisztikus gyógyászattal a felépülésért

Talán hallottál már a holisztikus gyógyászatról, melynek egyszerű eszközeivel, technikáival segítheted a felépülésedet. Én a holisztikáról először cirka 25 éve Louise Hay "Éld az életed" című könyvében olvastam. Már akkor felkeltette az érdeklődésemet, mert megtetszett a holisztikus filozófia, mely "az ember lényegét a test, a lélek és a szellem oszthatatlan egységében látja". Ebből kifolyólag a holisztikus gyógyászatban a teljes embert kezelik, figyelembe véve a betegségek okait. A holisztikus gyógyításban a test alternatív terápiái közé sorolják a relaxációs technikákat. Elménket megerősítésekkel, önszeretettel, meditációval, alkotó vizualizációval orvosolhatjuk. Lelkünk gyógyításában pedig fontos szerepet játszik a megbocsátás, az elfogadás. Ezek mind egyszerű, ugyanakkor hasznos dolgok, és felturbózhatjuk velük a felépülésünket, ha nincs komolyabb "hardveres" hiba.

Ma már egyre többen állítják, hogy a betegségek 99 százaléka lelki eredetű, vagyis a lelkünk betegíti meg a testünket. Az orvostudomány épp a testünket gyógyítja meg, a lelkünk viszont továbbra is beteg marad. Stroke után, legyen az súlyos vagy enyhébb, pedig fel kell dolgoznunk a bennünket ért traumát. A stroke után gyakran előfordul depresszió, pánikroham is. Ezek mind annak a bizonyítékai, hogy bizony, a lélek sérült. Az önmagunkról kialakított képen gondolataink lecserélésével tudunk változtatni.

Elárulom, nekem is volt depresszióm a kórházból hazajövetel környékén. Mikor elbocsátottak az intézményből, nehéz volt elfogadnom azt, hogy annak ellenére küldtek haza, hogy még nem gyógyultam meg. Mert az ismerőseim azt hitték, hogy "Hazajöttél a kórházból, akkor meggyógyultál". Meg kellett magyaráznom nekik a helyzetet: "Nem azért engedtek haza a kórházból, mert meggyógyultam, hanem azért, hogy itthon gyógyuljak tovább". Itthon pedig az okozott problémát, hogy nem tudok annyit teljesíteni, mint a stroke előtt. Ez vezetett a depihez. De én nem a gyógyszerekhez nyúltam. Ez lett volna a legkényelmesebb. Angol nyelvű oldalakon kerestem megerősítéseket. És találtam! Lefordítottam őket magyarra. Elkezdtem őket ismételni, és néhány nap múlva ezeket a gondolatokat a tudatalattim kezdte komolyan venni, s elmúlt a depresszió.

Ezzel el is érkeztünk a holisztika egyik elménket gyógyító eszközéhez, a pozitív megerősítésekhez, avagy affirmációkhoz. A megerősítésekről, pozitív állításokról többször szó esett már e blogban, használatukról ebben a bejegyzésben részletesen írtam, valamint a "Felépülésünket formáljuk" című bejegyzésben is, mely egy fordítás, szó esett róla. Egy másik cikkfordításomat, bennük egy brit klinikai hipnoterapeuta kimondottan a stroke rehabilitációjához írt megerősítéseit épp a napokban javítottam. Emil Coué híres megerősítése szerintem alap a felépülés útján lévők számára: "Minden nap, minden szempontból egyre jobban és jobban vagyok". Aki például kezdi összevonni a hangokat a beszédjében, ismételgetheti a következő megerősítést: "Jelenleg tiszta a beszédem". Kitűzött gyógyulási céljaink megvalósításának legegyszerűbb eszköze a megerősítések használata.

A gyógyulás alfája szerintem, hogy essünk szerelembe – saját magunkkal. A szeretet a legnagyobb gyógyító erő, ezért oly fontos az önszeretet. A mai korban az emberek szeretethiányosak. Paradox módon, a legtöbb szeretetet, odafigyelést mi adhatjuk meg saját magunknak. Számomra ez volt az egyik legnagyobb lecke. Életemet végigkísérte eddig az önutálat. Nagyon kövér voltam és vagyok, a kövérségtudatot a mai napig nem sikerült kiirtani magamból, hiába sikerült többször lefogynom. Aztán nemrég megtanultam Louise Hay-től: "Ha szeretjük magunkat, csodák történnek az életünkben". És ez így van.

Az önszeretet betegség idején azt éreztetheti velünk, hogy értékesek vagyunk, ily módon segít az önbecsülésünk erősítésében. Lelkünk orvossága, a megbocsátás ugyancsak az önszeretet része. Használhatsz például ilyen pozitív állítást: "Megbocsátok magamnak a stroke-om miatt". A megbocsátás a trauma feldolgozásában is szerepet játszik.

Roppant fontos, hogy szánjunk időt a relaxálásra. Izmaink ellazításával jelentős mértékben csökkenthetjük a stresszt. A stressz jó és rossz egyaránt lehet. A hosszan tartó, krónikus stressz azonban testi elváltozásokhoz, megbetegedésekhez vezethet. Agykontroll-tanfolyam után szokássá tettem a rendszeres relaxációt. Egy héttel később jött Gabi, a háziorvosom ápolónője ellenőrizni a vércukromat. Napi 1 Diaprel mellett 5,5-öt mért. Ilyen alacsony még nem volt a vércukrom a 9 hónap alatt. Ugyanúgy étkeztem, mint addig. Előtte 6,1-6,5 között mozgott a vércukrom. Én ezt az eredményt a rendszeres, tudatos relaxálás javára írom. Kíváncsi vagyok, hogy a relaxálást folytatva, legközelebb mennyit fog mutatni a mérő. Márky Ádám, a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület Pszichokardiológiai és Neuroimmunológiai Munkacsoportjának alapító tagja szerint "Olcsóbb lenne megtanítani az embereket relaxálni, mint kifizetni a műtétjüket".

A relaxációt kiegészíthetjük a meditációval, mely lecsendesíti az elménket, megnyugtatja az idegeinket, fellendíti a hangulatunkat, segíti a kommunikációt a két agyfélteke között. A meditáció során egyetlen célunk, hogy gondolkodás nélkül összpontosítsunk a jelen pillanatra, így eltávolíthatjuk vele a romboló negatív gondolatainkat, ezért hatalmas segítség lehet a stroke-ból való felépülés során. Érdemes vele megismerkedni.

Ha a relaxálás és meditáció során elképzeled például, hogy a lebénult kezed mozog, azzal hatalmas lépést teszel előre. Ez a hatékony idegtudományi technika a neurplaszticitás kiváltásával segíti az agyunk átprogramozását, és javítja a teljesítményét. Használd bátran a képzelőerődet, színezd ki a képet, ugyanis az agy a képeket preferálja. Az alkotó vizualizáció beiktatása a napirendbe azért nagyon ajánlott, mert az agy nem tud különbséget tenni a valós és az elképzelt helyzetek között. Sikeres sportolók is előszeretettel használják ezt a technikát. A vizualizációban Shakti Gawain a nagymesterem. "A teremtő képzelet" című könyvében részletesen bemutatja, hogyan vizualizáljunk egy célunk elérése érdekében. Tudsz rászánni naponta fél percet? Ha 17 másodpercig gondolsz valamire, az elkezd megvalósulni.

Én rengeteg pozitív zenét hallgatok. A zenehallgatás maga is jótékonyan hat az agyra. Javítja a kognitív, az érzelmi és az idegi felépülést, a mögöttes idegi mechanizmusok is segítik a kognitív funkciókat. A napi zenehallgatás javíthatja a hallási és a verbális memóriát, az összpontosított figyelmet és a hangulatot. Nem véletlen, hogy sok-sok finom relaxációs, nyugtató zenét hallgatok. A YouTube-on számtalan remek csatorna van a relaxációs és meditációs zenék hallgatásához, használd a keresőt.

Ennek a blognak az írása is terápia. Horváth Dávid, a Szigetvári Kórház neuropszichológusa tette a bogarat a fülembe. Aztán a bogár lerakta petéit, majd kikelt. Elkezdtem írni. Ajánlom neked is, mert remek módja a gondolatok kifejezésének, a másik pedig, hogy segíthetsz vele másoknak. Ha nem tudsz írni, a hanggal kifejezett gondolataidat tudod rögzíteni. Az én okostelefonomon van alapból hangrögzítő alkalmazás, ha viszont a tiéden nincs, biztosan találsz Androidra és iPhone-ra egyaránt. Természetesen használhatod a régi, jól bevált eszközöket is a hangfelvétel készítéséhez is, mint magnó vagy diktafon. Ha sem az írás, sem a hangfelvétel nem megy, a gondozód bizonyára tud segíteni ebben. Például úgy, hogy ő kimondja, amit gondolsz: "Tudom, hogy megijedtél". Erre te rábólintasz, ha igen, illetve nemleges válasz esetén megrázod a fejed, ő pedig ez alapján rögzíti a gondolataidat. A blogot, naplót nem feltétlenül kell közzétenned, megtarthatod saját magadnak is.

Nem szóltam a jógáról, a reikiről, az akupunktúráról, az akupresszúráról, a reflexológiáról (talpmasszázs, tenyérmasszázs). Az akupunktúráról annyit, hogy az amerikai Országos Kiegészítő és Integrált Egészségügyi Központ (NCCIH) szerint korlátozott bizonyíték van arra, hogy az akupunktúra a fájdalmon kívül más területen is hatékony. Kínai orvosok viszont megerősítették, hogy az akupunktúrával jelentősen javíthatók a motoros funkciók és az általános életminőség.

Egyszerű dolgok ezek, s mégis mennyire hatékonyak! A gondolat teremtő erejének és a vonzás törvényének köszönhetően az fog megtörténni, amire gondolunk. "Ha azt hiszed, hogy meg tudod csinálni, vagy azt, hogy nem, igazad van" – mondá Henry Ford, a nevéről elhíresült autógyár alapítója. És ez bármilyen betegségből való felépülésre is igaz.

Él bennünk egy gyógyító erő. És hitünk, ha égő vágy és elvárás társul mellé, a legnagyobb gyógyító erő tud lenni. Hidd el, hogy meg tudsz gyógyulni! Ebben segítenek ezek az egyszerű technikák is.

Megjegyzések