Százból egy lennék?

2017.04.10.

Amikor hazajöttem a kórházból, dr. Görög Pál főorvos úr, a mozgásszervi rehabilitációs osztály vezetője a zárójelentésben az otthoni szakápoláson belül gyógytornát írt elő 14 alkalommal. Ezt itt a környéken Angéla csinálja, akit így ismertem meg hat és fél éve, mikor a mozgásában korlátozottá vált édesanyámhoz jött tornázni. Angéla múlt héten szerdán hívott föl – épp ebéd utáni sziesztaként megerősítéseket hallgattam –, hogy hétfőn, azaz ma kezdi nálam a gyógytornát.

Miután megérkezett, beszélgettünk arról, hogy van egy kis egyensúlyproblémám, ami szerintem a Clopidogrel tabletta mellékhatása. Csak úgy mellesleg jegyzem meg, nem tudom, milyen gyógyszereket kaptam a kórházban, mert ugye, a lázlapot az adatvédelem védi. Csak feltételezni tudom, hogy ugyanezeket kaptam. Nem is éreztem mindaddig semmit, amíg a neurológián és a nerorehabon masszíroztam a tenyeremet. A mozgásszervire átkerülve abbahagytam a tenyérmasszázst. Kis idő után észrevettem a hátamon egy kiütést. Aztán nagyon viszketett a karom. Azt hittem, hogy a víztől van, amivel esténként tusoltam. Emiatt aztán nem szóltam senkinek. A rollátorral közlekedve pedig nem éreztem az egyensúlyzavart, csak azt, hogy görcsösen kapaszkodtam bele.

Még valamikor március közepe táján letöltöttem a brit Stroke Szövetség stroke utáni egyensúlyproblémákkal foglalkozó nyolcoldalas kiadványát PDF formátumban. Ebben olvastam, hogy a Clopidogrel okozhatja. Mindjárt előkerestem a gyógyszerhez adott betegtájékoztatót. Abban kiderült, hogy nem gyakori mellékhatásként, százból egy esetben előfordulhat bőrkiütés, viszketés, szédülés.

Angéla nem találta a szavakat, hogyan fejezze ki udvariasan a gondolatait. "Túlbonyolítok mindent" – segítettem ki. "Igen" – helyeselt a gyógytornászom. Erre nem tudtam mást válaszolni, mint hogy "Lelki lény vagyok", amit Angéla egy rövid igennel el is ismert. Angélának alapjában véve igaza van.

Annyit hadd fűzzek ehhez hozzá, hogy Nick Ortner EFT-könyvében – mindjárt az elején – épp rábukkantam a tudományos magyarázatra. Szóval, az agyunkban van egy mandulára emlékeztető szerv, az amygdala, melyben létrejön a válasz a stresszre. Ő jelzi az agynak, hogy készítse fel a testet a "küzdj vagy menekülj" válaszreakcióra. A negatív tapasztalatok ugyanis, melyeket szereztünk, átprogramozzák az amygdalát, hogy nagyobb riadókészültségre kapcsoljon, amikor az elkövetkezőkben hasonló dologgal találja magát szemben. A testünk nem különbözteti meg a valós félelmet az amygdala által érzékelt helyzettől.

A délutáni torna, melyet Angéla mondott, remek volt!

Egyensúlyzavar, a Clopidogrel mellékhatása

Megjegyzések